علت کار نکردن دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی

ماشین‌ لباسشویی از دیگر وسایل‌ برقی پرکاربرد در هر منزلی شناخته می‌شود. برای جلوگیری از انباشته شدن لباس‌های کثیف بر روی هم نیازمند کار کردن درست و به دور از خرابی این دستگاه هستیم. اما گاهی این وسیله‌برقی با برخی مشکلات روبرو می‌شود، که در پی آن دچار اختلال در عملکرد خود می‌گردد.

یکی از این مشکلات کار نکردن دکمه‌ های ماشین لباسشویی است. کار نکردن دکمه‌های لباسشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد. هنگامی که دکمه‌های ماشین لباسشویی کار نکند، فرد نمی‌تواند به دستگاه تایم برنامه شست‌ و‌ شو دهد. بنابراین ماشین‌ لباسشویی روشن است اما دارای عملکردی نیست. علت کار نکردن دکمه‌های ماشین‌لباسشویی چیست؟ تعمیر دکمه‌ های ماشین‌لباسشویی را به چه مجموعه‌ای بسپاریم؟ راهکارهای جلوگیری از قفل کردن دکمه‌های ماشین‌ لباسشویی و… مواردی هستند که در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل آن بپردازیم.

علت کارنکردن دکمه های ماشین لباسشویی
علت کارنکردن دکمه های ماشین لباسشویی

علت‌ های از کار افتادن دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی

دلایل مختلفی می‌ توانند در کار نکردن دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی دخیل باشند. به همین دلیل این مشکل گاهی به صورت جزئی پیش می‌آید و با یک عیب‌یابی ساده از بین می‌رود و گاهی به صورت پیچیده و تخصصی باید به آن رسیدگی شود. از جمله عواملی که باعث از کار افتادن دکمه‌ های ماشین لباسشویی می‌شوند شامل موارد زیر است:

 قطعی سیستم برقی: هنگامی که در حال تایم دادن به برنامه شست‌ و‌ شو هستید، متوجه می‌شوید دکمه خاموش و روشن شدن برنامه به درستی کار نمی‌کند یا خاموش است. در این موقع باید به بررسی سیستم برقی بپردازید. پس در گام اول به بررسی سیستم برقی کل منزل پرداخته و سپس در صورت نبود مشکل در این بخش، به درستی سیم رابط لباسشویی بپردازید. اگر این بخش دچار مشکل باشد برق به دستگاه وارد نمی‌شود.

 رطوبت موجود در پنل: قرارگیری ماشین‌لباسشویی در مکانی که رطوبت وجود دارد باعث زنگ‌ زدگی برخی قطعات مهم می‌شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این مشکل به محل قرارگیری این دستگاه توجه بفرمایید. همچنین اگر با دستمال مرطوب اقدام به تمیزی پنل دکمه ماشین‌ لباسشویی کرده‌اید، صبر کنید و سپس وسیله‌ برقی را به برق متصل کنید.

ایجاد خطا در برنامه‌ نویسی ماشین‌ لباسشویی: فشار دادن دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی، پیام‌هایی را به برد‌ الکترونیکی ماشین‌ لباسشویی ارسال می‌کند. برد‌ الکترونیکی به عنوان مغز اصلی این وسیله‌برقی پرکاربرد شناخته می‌شود. بنابراین اگر این برد‌الکتریکی دچار خرابی شده باشد، شما با خرابی دکمه‌های ماشین لباسشویی روبرو می‌شوید. برای رفع این مشکل نیازمند تعمیرکار اساسی در این زمینه هستید.

روشن بودن قفل کودک: هنگامی که قفل کودک روشن باشد هر چقدر که دکمه‌های ماشین‌لباسشویی را بفشارید باز هم عمل نمی‌کند. بنابراین برای رفع این مشکل باید به باز کردن قفل کودک بپردازید که این مورد در هر نوع برند ماشین‌لباسشویی متفاوت است.

داغ شدن ماشین‌ لباسشویی: گاهی با انباشته شدن لباس‌های کثیف یا بعد از برگشتن از مسافرت به صورت مداوم به روشن کردن و استفاده از ماشین‌ لباسشویی می‌پردازید. این عمل باعث داغ شدن ماشین‌ لباسشویی می‌شود و در پی آن با اختلال در عملکرد دکمه‌های ماشین‌ لباسشویی روبرو می‌شوید. برای رفع این مشکل ماشین را خاموش کرده و به مدت یک الی دو ساعت استراحت دهید.

خراب شدن دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی: فرسودگی دکمه‌های الکترونیکی می‌تواند یکی از دلایل از کار افتادن دکمه‌های ماشین لباسشویی شود. این خرابی به علت‌هایی چون چربی گرفتن دکمه‌ها به مرور زمان، خرابی در صورت استفاده مداوم و… رخ می‌دهد. اگر برخی از دکمه‌ها کار می‌کنند و برخی دیگر عمل نمی‌کنند باید به تعویض پنل دکمه‌ها بپردازید. برای رفع این مشکل و تعویض پنل نیازمند یک تعمیرکار هستید. شما می‌توانید تعمیر ماشین‌ لباسشویی را به بیا سرویس بسپارید. مجموعه ما در تعمیر ماشین‌ لباسشویی‌ های مختلف چون تعمیر ماشین‌ لباسشویی ال‌ جی یا برندهای دیگر مانند تعمیر ماشین‌ لباسشویی بوش آماده خدمت‌رسانی می‌باشد.

سنسورها و خرابی آن‌ها: یکی از علت‌های از کار افتادن دکمه‌های ماشین‌لباسشویی، فرسوده شدن سنسورها می‌باشد. این مشکل در ماشین‌ لباسشویی‌ های دیجیتال به راحتی رفع می‌شود. برای رفع خرابی سنسور و تعمیر ماشین‌ لباسشویی سامسونگ خود می‌توانید با کارشناسان مجموعه بیا سرویس در ارتباط باشید.

تعمیر دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی

 با توجه به موارد گفته شده در بالا شما با مواردی که دچار خرابی دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی می‌شوند آشنا شدید. در ادامه مواردی را ذکر می‌کنیم که سبب رفع مشکلات دکمه‌های پنل ماشین‌لباسشویی می‌شود.

  • فشار وارد کردن به اطراف دکمه‌ها: فشار وارد کردن به اطراف دکمه باعث می‌شود تا ماده خارجی که در بین و اطراف دکمه گیر کرده است، بیرون آورده شود و دکمه به حالت قبلی خود بازگردد.
  • ریست کردن: انجام این عمل برای موقعی پیشنهاد می‌شود که کار نکردن دکمه‌ها مربوط به اشکال در برنامه‌ نویسی باشد. ریست کردن ماشین‌لباسشویی در برندهای مختلف متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال در ماشین‌ لباسشویی ال‌جی در ابتدا باید دکمه POWER را بفشارید، سپس ماشین‌ لباسشویی را از پریز برق جدا کنید و دکمه START را به مدت ۵ ثانیه نگهدارید. سپس با وصل کردن مجدد آن به پریز برق عمل ریست کردن ماشین‌ لباسشویی ال‌جی را انجام داده‌اید. پس از آن یا دکمه‌های پنل ماشین‌ لباسشویی به حالت اولیه برمی‌گردند یا نیازمند تعمیرکار هستید.
  • تعویض پنل: گاهی با خرابی برخی از دکمه‌های ماشین‌ لباسشویی، چون دکمه پاور روبرو می‌شوید. تعویض یک دکمه امکان‌پذیر نیست و برای حل این مشکل باید به تعویض کل پنل دکمه‌های ماشین‌ لباسشویی بپردازید. تعویض پنل باید توسط یک فرد متخصص صورت بگیرد.
  • تعویض PCB: در مرحله آخر و پس از انجام راه‌های گفته شده اگر باز هم مشکل برطرف نشد، احتمال خرابی PCB وجود دارد. که پس از تعویض آن با کارکرد صحیح و درست دکمه‌ ها روبرو می‌شوید.

از دیگر علت‌ هایی که باعث از کار افتادن دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی می‌شود

کار نکردن دکمه‌ های ماشین‌ لباسشویی می‌تواند با علت‌های دیگری هم روبرو باشد. از جمله این علت‌ها می‌توانیم به بسته نشدن درب ماشین‌ لباسشویی، اختلال در تنظیمات ماشین‌ لباسشویی، خرابی برد ماشین‌ لباسشویی، اختلال در جعبه فیوز، نشتی فیلتر، اختلالات صورت گرفته در ماشین‌ لباسشویی، لوله تخلیه و رسوب گیری اشاره کنیم.

کلام آخر

همانطور که در بالا اشاره شد علت از کار افتادن دکمه‌های ماشین‌ لباسشویی می‌تواند متغیر باشد. پس راهکارهای رفع هر کدام نیز متفاوت از هم خواهد بود. به عنوان مثال در صورت شکستگی یکی از دکمه‌ها باید به تعویض پنل پرداخته شود. موردی که در اینجا باید در نظر داشته باشید این است که پنل دکمه‌های ماشین‌ لباسشویی حساس است و اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید، خود به تعویض آن نپردازید و با کمک یک تعمیرکار به رفع مشکل بپردازید. امیدواریم با خواندن مطالب مجموعه ما اطلاعات کافی در زمین رفع حل مشکل کار نکردن دکمه‌های ماشین‌ لباسشویی به دست آورده باشید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس مستقیم